torsdag 4. september 2008

Oppskrift: Tyrkiske smør kuler eller khatai?


Ok, jeg vet at det er den andre oppskriften der jeg legger ut noe med kuler. Jeg har litt dilla på små snack\dessert med rundinger. De er så lette å legge i fine små skåler og tar seg pent ut når det blir servert, som f.eks til iftar-dessert! :) (Og disse var ekstra gode og!)

Etter at jeg hadde laget dette igår sa mannen min til meg at dette var noe som moren hans også lagde, men uten melis utenpå. Så jeg søkte litt på nettet og fant at dette er en klassisk pakistansk/indisk-punjabi oppskrift på en dessert som heter khatai. Pakistanere putter i semulegryn slik at de smuldrer opp når du putter dem i munnen.


Du trenger:

  • 1 kopp smør
  • 1/2 kopp melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 1/4 kopp hvetemel
  • 1/4 ts salt
  • 3/4 kopp finhakkede valnøtter
  • 1 kopp melis til å rulle i

Lag krem av romtemperert smør, melis og vaniljesukker. Bland hvetemel og salt og ha dette i kremen sammen med finhakkede valnøtter.

Jeg blander deigen for hånd på slutten for å få dette til å feste seg sammen. Lag små kuler som er ca 2,5-3 cm i diameter.

Stek på 200 grader i 10-12 min til de blir så vidt gylne.

Hvis du ruller dem i melis mens de er varme får du er tjukt hvitt seigt lag av smeltet melis på toppen. Hvis du ikke ønsker det venter du til de er kjølt litt ned og ruller dem så i melis. Sikt over litt melis til slutt så får de en pen finish.

Ingen kommentarer: