onsdag 19. november 2008

Bokanmeldelse: Muhammad- His Life Based on the Earliest Sources av Martin Lings

Forfatter: Martin Lings
Muhammad- His Life Based on the Earliest Sources
utgitt av Inner Traditions.

Jeg synes denne boka må være den absolutt fineste boka har jeg lest. Etter å ha lest denne boka føler du virkelig at du kjenner profeten bedre enn du gjorde før. Du følger ham i hans skuffelser og gleder og du føler de i ditt hjerte. Om du elsker profeten, så elsker du ham enda mer etter å ha lest denne.

Martin Lings (1909-2005) var en kjent britisk lærd med grader i engelsk og arabisk fra University of London og Oxford University. Han studerte engelsk på Oxford under C.S.Lewis som senere ble en nær venn. Lings underviste i flere europeiske universiteter og i universitetet i Kairo og tjenestegjorde som formynder av orientalske manuskripter for det britiske museet og det britiske biblioteket. Hans vennskap og likedane tro med filosofer som Rene Guenon og Frithjof Schunon inspirerte Lings til å konvertere til islam. Han utviklet seg til å bli en innflytelsesrik medlem av det vestlige muslimske samfunnet, ved å delta i flere internasjonale muslimske råd og konferanser, inkludert å være konsulent for World of Islam Festival Trust. Han er forfatter av tolv bøker om religion og spiritualitet.

Denne boka handler om vår kjære Profet, fred være med ham. Vi følger hans liv fra omstendighetene rundt hans fødsel til hans død. Med dette følger vi hvordan islam sprer seg fra Mekka og Medina på Profetens tid. Det er mange fine historier som blir fortalt her med en fin fortellermetode; om islam, om profetens følgesvenner og ikke minst Profeten selv.

Anbefaling: Nei, dette er ikke en anbefaling. Dette er et "must" for alle mennesker, uansett alder, muslimer eller ikke-muslimer, spiller ingen rolle. Denne må du ha i bokhylla di hjemme og merk mine ord; ikke til pynt, men for å lese den, ta lærdom av den, og bære den med deg i ditt hjerte. For denne skal det mye til for å glemme.