mandag 18. mai 2009

Ayat ul Kursi

Allerede som små barn begynner vi å lære å pugge Ayat ul Kursi. Mamma pleide å få oss til å gjenta den etter henne mens vi lå i mørket og ventet på at søvnen skulle komme over oss. Jeg husker ennå den salige følelsen jeg fikk etter å ha kommet meg igjennom den og å endelig kunne lukke øynene i ro og fred.
Og jeg husker også den engstelsen jeg følte når jeg ikke lenger var liten og var redd for skyggene som lurte i rommet og prøvde inderlig å huske hele ayaten, men ikke klarte å huske de siste par setningene i verset. Da gikk det virkelig opp for meg hvor stor betydning den har.

Ayat ul Kursi betyr Tronens vers og er vers nr.255 i den andre suraen, Surah al Baqarah i Quranen. Det er det største verset i den hellige Quranen.

Den arabiske uttalen er :
Allahu la ilaha illa huwa, Al -Haiy ul-Qaiyum La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm lahu ma fi as-samawati wa ma fil-'ard Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi Ya'lamu ma bayna aydihim wa ma khalfahum wa la yuhituna bi shai'in min 'ilmihi illa bima sha'a Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard wa la ya'uduhu hifdhuhuma wa Hu wal 'Aliyul-Adheem.

Nedenfor kommer noen hadith som jeg synes var så fine;

Det ble fortalt fra Abdullah ibn Ubayy ibn Ka’b (radiAllahu anhu) at hans
far fortalte ham at han hadde en vase der han oppbevarte dadler. Han pleide
å sjekke den og oppdaget at antallet minket. En natt holdt han vakt over den
og så et beist som liknet på en ungdommelig gutt.
Han sa; jeg hilste ham med salam og han returnerte det.
Så spurte jeg ham: "Hva er det du, jinn eller menneske?"
Han sa:"En jinn".
Jeg sa til ham: "Vis meg din hånd."
Så han viste meg sin hånd og det så ut som en hunds pote med en hunds pels.
Jeg sa: "Ser alle jinn slik ut?"
Han sa:" Jeg kjenner ingen blant jinnene som er sterkere enn meg."
Jeg sa: "Hva fikk deg til å gjøre det du gjorde [ta dadlene]?"
Han sa:"Vi hørte at du er en mann som elsker veldedighet og vi ville ha noe av din mat".
Ubayy spurte ham:"Hva vil beskytte oss fra deg?"
Han sa:"Dette verset, Ayat al-Kursi".
Neste dag gikk han [Ubayy] til Proften (fred og velsignelse være med ham) og ortalte ham (om det som hadde skjedd) og han sa: " Den onde snakket sant".
[Tafsir av Imam Ibn Katheer]


Når du ligger i din seng, resiter Ayat ul Kursi; Allah! La ilaha illa Huwa
(none has the right to be worshipped but He), Al-Haiyul-Qaiyum La ta'khudhuhu
sinatun wa la nawm, lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard...[al-Baraqah 2:255]
helt til slutten av ayaten, så vil du ha en beskytter fra Allah og ingen shaytan
vil komme nær deg til morgenen kommer.
[Sahih al-Bukhari]


Abu Umamah Al-Bahili (må Allah være fornøyd med ham) rapporterte: Profeten
(fred være med ham) sa: "Den som resiterer det [ayah al kursi] etter hver
obligatorisk (fard) bønn, døden vil da være det eneste som hindrer ham fra å
entre Paradis."




Vi burde alle memorisere den og lære den videre til våre kjære og nære. SubhanAllah, vi er heldige som er blitt velsignet med slik en ayah!

Ingen kommentarer: